Uptime-ul – un detaliu esențial al serviciilor de hosting

Pe piața serviciilor de găzduire web și domenii, termenul de uptime este frecvent întâlnit. Exprimat în procente, acesta este un indicator al profesionalismului acelor servicii. Asta deoarece uptime-ul definește cât de mult timp serverele sunt active și funcționale, astfel încât și site-urile web găzduite pe ele sunt accesibile utilizatorilor de internet.

Când vezi menționat un uptime de 99,9% îl poți interpreta ca pe o promisiune. Acel furnizor de servicii de găzduire web se va asigura că site-ul tău este accesibil online în 99,9% din timp. Procentul este ideal, mai ales dacă și reflectă realitatea!

În practică, se spune că orice uptime garantat mai mic de 99% ar trebui să fie un motiv suficient de serios pentru căutarea unui alt serviciu de hosting.

De ce este uptime-ul atât de important?

Să spunem că gestionezi un mic blog de poezie, unde ai creat o comunitate de cititori cu care faci schimb de impresii. În cazul în care, din diferite motive, site-ul devine inaccesibil, într-adevăr, este neplăcut. Dar în cel mai rău caz vei primi câteva mesaje de la cei care încercau să îți acceseze site-ul, în care se plâng că nu îl mai pot vedea.

Ce ar fi însă dacă ai avea un magazin online care, dintr-o dată, devine inaccesibil? În funcție de cât de mult timp este offline site-ul și de cât de mult trafic ai, în general, pe el, efectele pot fi dintre cele mai diverse și mai neplăcute.

În astfel de situații, vorba aceea proverbială a lui Benjamin Franklin, „timpul înseamnă bani”, devine mai adevărată ca niciodată. Pentru că fiecare secundă sau minut de downtime poate însemna pierderi financiare importante pentru tine, pe lângă frustrările inevitabile ale potențialilor clienți.

Când procentele pot fi înșelătoare…

Prin prisma observațiilor de mai sus, cu toate că un uptime de 99% poate să sune foarte bine, lucrurile nu stau chiar așa. Și acesta este și motivul pentru care se recomandă să nu ignori acest aspect și să nu accepți un uptime garantat mai mic de 99%.

Detaliind, procentul acesta aplicat la 24 de ore înseamnă 14,4 minute pe zi. Însă același procent aplicat la un an înseamnă 3,65 zile. Cum nimeni nu specifică exact la cât timp se calculează uptime-ul, te poți aștepta ca site-ul tău să fie inaccesibil și 3 zile consecutive, nu doar mai puțin de 15 minute în fiecare zi.

Dacă mai și vinzi pe site-ul tău și știi exact cam cât încasezi din vânzări în fiecare zi, ți se va părea cu atât mai important să ai un uptime cât mai mare. 99,9% din timp înseamnă doar 1,44 minute pe zi și doar 8,8 ore într-un an!

Din păcate, instrumentele de monitorizare a uptime-ului sunt destul de limitate pentru client. Nu strică, așadar, să optezi pentru un serviciu de notificare automată a evenimentelor de downtime/uptime. Astfel, vei ști exact când site-ul tău devine inaccesibil. Și dacă nu ai făcut nimic care să provoace acest lucru, poți lua legătura imediat cu furnizorul de servicii de găzduire web și domenii și să îi ceri ajutorul.